28 September 2010

Yuran mahal & Jenis Baju Kurung

Saya menerima emel yang agak menarik daripada pengunjung seperti berikut:

1. Saya berminat nak belajar menjahit baju kurung. Cuma saya nak sedikit kepastian, daripada survey saya di internet, kebanyakan yuran kursus jahit baju kurung kira-kira rm150, berbanding yuran puan kira-kira rm250. Mungkinkah kerana puan turut mengajar sekali jahitan kemasan seperti beading & mata lalat, manakala orang lain tidak mengajarnya? Apa kelebihan kursus puan?

2. Salam Puan, untuk kelas jahitan baju kurung, adakah puan mengajar semua jenis baju kurung (biasa, riau) atau cuma sejenis sahaja?

Jawapan saya:

1 Terima kasih kepada yang bertanya. Suka saya nyatakan bahawa harga yuran tidak sama antara seorang pengajar dengan pengajar yang lain. Setiap orang ada alasan tersendiri tentang harga yuran yang mereka tetapkan. Kerana itu saya tidak berani komen mengapa orang lain yurannya rendah dan saya mahal atau sebaliknya.

Sepuluh tahun lalu, sewaktu saya mula-mula mengadakan kelas jahitan dari rumah ke rumah, harga yurannya sangat rendah. Dan ia naik sedikit demi sedikit selaras dengan kemahiran dan teknik pengajaran yang saya lakukan, hinggalah kepada harga yang ada sekarang.

Apa yang penting saya lebih suka mengajar bagaimana cara-cara mudah untuk menjahit berdasarkan ilmu yang saya pelajari daripada pelbagai sumber dan pengalaman yang saya lalui sepanjang 20 tahun berkecimpung dalambidang jahitan.

Saya mengajar kaedah potongan pakaian cara butik yang mudah difahami dan diikuti. Memang adat belajar, ada peserta yang cepat belajar dan ada yang lambat.

Bagi peserta yang cepat, saya ajar cara cepat dan dapat belajar lebih banyak.

Manakala yang agak lambat, saya ajar cara-cara mudah mengira dan mengambil ukuran hingga mereka juga mampu menyiapkan sepasang pakaian dengan sempurna.

Sehingga hari ini, alhamdulillah, kesemua peserta saya dapat menyiapkan kerja yang diberi dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Berkenaan dengan jahitan kemasan seperti beading dan mata lalat, memang saya ada mengajarnya. Walau bagaimanapun, ada sebilangan kecil peserta saya yang tidak pernah belajar menjahit dan agak ‘takut-takut’ mencuba teknik jahitan, saya tidak memaksa mereka mempelajarinya.

Cukup dengan mempelajari jahitan baju kurung yang asas. Itu keutamaan saya. Asalkan mereka tahu dan mampu menyiapkan sepasang baju kurung biasa yang cantik dan kemas. Ia amat menggembirakan saya.

Sepanjang kursus yang saya adakan, ramai yang telah mampu menjahit pakaian sendiri dan anak-anak. Bahkan ramai juga yang telah menerima tempahan jahitan daripada orang lain.

2 Kursus menjahit baju kurung yang saya ajar ialah baju kurung biasa (tradisional). Biasanya daripada ilmu yang saya ajar, disertaikan dengan kesungguhan mereka mempelajari, mencuba dan membiasakan diri dengan jahitan, insyallah mudah bagi mereka mencuba untuk menjahit baju riau dan sebagainya.


Tiada ulasan: