25 November 2010

Anakku belajar menjahit



Cuti hujung tahun kali ini agak malang bagi anak-anak saya kerana jadual mengajar ibu mereka agak padat. Kelas mengajar menjahit ada pada setiap hujung minggu, hingga hujung tahun. Dan jadual mengajar bersambung pada bulan Januari tahun depan juga. Insyallah, saya akan cari juga masa yang sesuai untuk bawa mereka bercuti.

Kebetulan pada tahun ini, ramai sungguh yang menghubungi saya nak belajar menjahit, sejak bulan puasa yang lalu, membawa ke musim cuti sekolah ini. Jadi kenalah saya bertungkus-lumus sikit.

Sebenarnya, dah memang niat saya sejak awal-awal saya merancang mengadakan kelas jahitan beberapa tahun lalu, iaitu insyaallah segala ilmu jahitan dan pengalaman yang saya ada sejak lebih 20 tahun lalu akan saya tumpahkan kepada setiap peserta yang belajar dengan saya.

Saya mahu mereka mahir menjahit dalam masa yang lebih cepat dan singkat daripada saya. Dengan syarat ada minat dan rajin berusaha.

Alhamdulillah, niat saya dah mula menampakkan hasil yang memberangsangkan.

Berbalik kisah anak saya tadi, sementara janji untuk bawa mereka bercuti belum dapat dipenuhi, saya cuba juga isi masa mereka dengan aktiviti bermanfaat.

Saya cuba pujuk anak bongsu perempuan saya yang saya panggil “Adik” belajar menjahit. Pada awalnya dia tak minat kerana katanya cita-citanya lain, nak jadi doktor. Tapi setelah saya terangkan keistimewaan menjahit, bagusnya kalau seorang doktor juga tahu menjahit baju sendiri, barulah hatinya terbuka untuk belajar.

Perkara yang sama pernah saya lakukan pada anak lelaki ketiga saya semasa dia bercuti selepas SPM tahun lalu. Jahitannya agak kemas tapi malangnya pelajarannya tak habis…

Nak tahu kenapa tak habis?

Kerana kebetulan semasa saya mengajarnya menjahit, adiknya iaitu anak lelaki saya yang keempat yang baru balik dari sekolah telah mengusiknya, “Eeee, belajar menjahit? Macam pompuan laaa.”

Apa lagi, si abang telah ‘mengamuk’ sakan. Terus tak nak belajar lagi.

Hai, macam-macam kerenah anak-anak...


LANGKAH 1: Terangkan dulu nota pelajaran. Peralatan yang diperlukan untuk belajar menjahit baju kurung dan cara ambil ukuran

LANGKAH 2: Terlebih dahulu draw rajah baju atas kertas minyak

LANGKAH 3: Sehelai kain yang jadi ‘mangsa’ jahitan pusing-pusing dan 'corner baring' Adik bagi memahirkan tangan dan kaki kontrol mesin.

HASILNYA.... “Ummi, sebelum balik asrama nanti, adik nak jahit baju sekolah sendiri,” katanya kepada saya. Alhamdulillah, ilmu saya turut dapat difahami oleh anak saya yang baru Tingkatan 1.

3 ulasan:

Unknown berkata...

auntie, saya suka ayat last sekali tu. :)

Nirah Nadhirah berkata...

salam anty

dirah minat nak belajat menjahit hehe

Unknown berkata...

Salam kenal sis.. Tertarik untuk mempelajari cara membuat pola pakaian beserta cara menjahitnya?.. Anda bisa memesan paket CD belajar menjahit di Fitinline..