24 Januari 2011

Jahitannya cantik dan kemas


“Cantik dan kemas jahitan ni,” tanpa sedar saya pernah memuji hasil kerja beberapa peserta saya. “Kalau selalu praktis, boleh terima tempahan ni.”

Kadang kala saya seakan tidak percaya mereka dapat menjahit dengan baik dan kemas. Lebih-lebih lagi kerana saya sedar itulah kali pertama mereka mula memberanikan diri menggunting baju dan menggunakan mesin jahit.

Iya, biasanya satu atau dua jam pertama kelas dihabiskan dengan latihan tertentu, antaranya sedikit pengenalan tentang peralatan jahitan dan mesin (bagi mereka yang tidak pernah belajar jahitan), selain peserta sendiri diberi peluang berlatih mengguna dan mengawal pergerakan mesin. Diikuti cara mengukur berdasarkan ukuran badan sendiri dan menggunting, seterusnya menjahit baju sehingga siap.

Ini membuatkan saya sedikit bangga dan bersyukur kerana peserta saya dapat mengikuti kursus jahitan saya dengan jayanya.

Akhirnya saya sedar bahawa saya bukan sekadar mengadakan kursus jahitan intensif selama 2 hari kepada mereka, menerima bayaran dan pulang.

Tetapi lebih daripada itu, saya juga harus sedar bahawa tugas saya yang lebih mencabar ialah mengcungkil kebolehan yang selama ini terpendam dalam diri setiap peserta saya.

Selagi mereka tidak mencuba untuk belajar menjahit, selama itulah kebolehan istimewa mereka ini akan tersimpan begitu saja.

Alangkah ruginya…

3 ulasan:

An Aspiring Writer berkata...

betul tu auntie, saya setuju bab mengajar menjahit bukan sekadar membuat duit, namun sebenarnya proses mengajar tu sendiri akan membibitkan pengalaman yang positif bagi kita.

pada kaca mata seorang pelajar pula, saya rasa saya selangkah lagi ke arah lebih mengenali siapa diri saya sebenarnya dengan mencuba sesuatu aktiviti yang positif. saya cuba menjahit, dan adik saya mengatakan saya mempunyai lebih kesabaran untuk menjahit berbandingnya. saya sendiri tak pernah perasan bahawa minat untuk menjahit sesuatu itu diinterpretasikan oleh adik saya sebagai satu bentuk kesabaran. wah, skrg saya jauh lebih bersabar berbanding 5 tahun yg sudah.
lepas ni, insya Allah perancangan tahun ni saya nak mencuba banyak lagi benda yang positif- bisnes Premium Beautiful dan Ads4Bucks.

dengan minat, semuanya possible insya Allah :)

Puan Norhayati Ismail berkata...

Sangat setuju.
Menjahit memerlukan kesabaran. Menjahit juga mengajar kita supaya banyak bersabar...

Dwi S berkata...

Thanks for sharing. Tertarik untuk mempelajari bagaimana cara membuat baju dengan pola baju yang sudah jadi?. Anda bisa mendownload polanya Di Sini. Regards : Fitinline.