17 April 2010

Silap Pasang Benang

Puan Yus seorang peserta dari Manjalara meminta nasihat untuk membeli mesin jahit.

Beberapa hari sebelum beliau memulakan kelas, beliau menelefon untuk menangguhkan kelas. Kerana katanya mesinnya ada masalah.

“Kita mulakan kelas seperti dirancang. Mana tahu saya dapat bantu tengok-tengokkan mesin tu,” balas saya. Saya juga bawa mesin dari rumah sebagai persediaan mesin ganti.

“Alhamdulillah, dah ok kak. Jiran saya yang baiki,” ujarnya sewaktu menyambut saya.

“Apa masalah mesin tu?” tanya saya.

“Silap pasang benang je,” katanya gelak kecil.

Iya, walaupun itu masalah kecil, tapi sepatutnya si penjual menerangkan dengan jelas cara-cara memasang benang, cara bersih mesin dan lain-lain lagi.

Saya kagum dengan Puan Yus. Walaupun baru pertama kali pegang mesin jahit (belajar / berlatih jahit lurus pun hanya pada pagi pertama kelas), tapi telah berjaya menyiapkan sepasang baju kurung yang cantik dalam masa dua hari belajar! Alhamdulillah.



Tiada ulasan: