02 Ogos 2011

Bengkel Jahitan Ke-8: Sehari sebelum puasa

Alhamdulillah, bengkel jahitan baju kurung kali ke-8 berjaya juga diadakan pada 30-31 Julai lalu (sehari sebelum Ramadan) di TTDI, walaupun daripada asalnya 6 peserta yang telah mendaftar dan bayar pendahuluan, hanya dua peserta sahaja yang dapat hadir. Kerana, antaranya terpaksa bekerja pada hari tersebut.

Walaupun hanya dua peserta sahaja yang dapat hadir, kelas tetap diteruskan. Tambahan pula bayaran sewa dewan telah dijelaskan sehari sebelum bengkel bermula.

Kedua-dua peserta telah dapat menyiapkan assignment mereka dengan baik dan cepat. Menjelang zuhur hari ke-2, kelas dapat ditamatkan dengan jayanya.

Oleh kerana bengkel ini yang terakhir sebelum kami bercuti rehat selama sebulan sempena Ramadan, jadi saya ingin menyarankan kepada semua peserta yang pernah belajar dengan saya agar mempraktikkan semula segala ilmu jahitan yang telah dipelajari.

Inilah masanya untuk anda melatih kemahiran menjahit anda. Jahitlah sendiri baju kurung raya anda dan juga baju kurung raya anak-anak anda. Selain menambah kemahiran menjahit, ia juga dapat menjimatkan perbelanjaan kita.

Iya, mungkin kita akan agak penat sikit pada bulan ramadan ni, tambahan pula masapun suntuk. Siangnya dengan bekerja dan berpuasa, malamnya dengan solat terawih. Tapi cuba-cubalah cari masa yang sesuai untuk mempraktikkan latihan menjahit ini, terutamanya pada hujung minggu.

Sempena kedatangan Ramadan kali ini, marilah sama-sama kita berdoa moga-moga puasa kita kali ini jadi puasa yang terbaik yang dapat kita laksanakan, dan diterima oleh Allah sebagai amal jariah kita kelak.

Dikesempatan ini juga, saya ingin memohon berbanyak-banyak maaf jika selama saya membimbing kelas, saya terkasar bahasa atau perbuatan. Mudah-mudahan usaha kecil saya ini diterima baik oleh Allah swt.

Berikut suasana ringkas bengkel kali ke-8 di Kompleks Balai Islam, Taman Tun Dr Ismail...




Tiada ulasan: